АКМЕОЛОГІЯ


Акмеологія


І. Суть поняття акмеології як науки
Акмеологія – галузь наукового знання, комплекс наукових дисциплін, об’єктом вивчення якої є людина в динаміці самоактуалізації її творчого потенціалу, саморозвитку, самовдосконалення, самовизначення в різних життєвих сферах, у тому числі в освіті, самостійній професійній діяльності, системі підвищення кваліфікації. (Н.В. Кузьміна)
Акмеологія – наука про вищі досягнення в життєдіяльності і розвитку людини. (В.М. Максимова)
"акме” – вершина, гостре
"логос” – слово, поняття , вчення
"логія” – означає вчення, наука
2. Що ми розуміємо під акмеологічною компетентністю?
Під акмеологічною компетентністю ми розуміємо інтегральну готовність і здатність зрілої особистості будувати свій поступовий психічний та професійний розвиток із постійним ускладненням задач і зростанням рівня досягнень, котрі найбільш повно реалізують психологічні ресурси які має людина.
Акме-мотивація – це спрямованість достатньо зрілої особистості на розв’язання акмеологічних задач психічного й професійного розвитку, а також на забезпечення його поступового характеру…
Акме-здібності – це індивідуально-психологічні властивості особистості, які забезпечують підтримку поступального висхідного вектора психічного та професійного розвитку, включають здатність будувати варіанти акмеограм свого розвитку, обирати та реалізувати прийоми та технології переходу з одного рівня професіоналізму на інший, більш високий рівень, здатність долати перепони на шляху досягнення акме.
3. Фактори компетентністного підходу.
Є об’єктивні і суб’єктивні фактори компетентністного підходу.
До об’єктивних факторів належать:
–       умови життя, навчання, праці;
–       стан здоров’я;
–       прилучення до досягнень науки та культури;
–       оволодіння професією, або декількома професіями;
–       головне – забезпечення потреби суспільства в його знаннях та уміннях
До суб’єктивних факторів та умов відносять перш за все мотиви, або потреби досягнення, тобто внутрішній, відносно сталі прагнення людини до успіхів у різних видах діяльності. До цих психологічних факторів можна ще додати й акмеологічні здібності.
4. Учительські компетентності.
Методична компетентність включає володіння різноманітними методами навчання, знання дидактичних методів, прийомів і вміння застосовувати їх у процесі навчання, знання психологічних механізмів засвоєння знань і вмінь у процесі навчання.
Психолого-педагогічна компетентність припуска володіння педагогічною діагностикою, уміння будувати педагогічно-доціліні взаємини зтими, хто навчається, здійснювати індивідуальну роботу на основі результатів педагогічної діагностики.
Диференційно-психогічна компетентність включає вміння виявляти особистісні особливості, настанови та спрямованість учнів, визначати  і враховувати емоційний стан людей; уміння грамотно будувати взаємовідносини з керівниками, колегами, школярами.
Аутопсихологічна компетентність – це вміння усвідомлювати рівень власної діяльності, своїх спроможностей, знання про засоби професійного самовдосконалення, уміння бачити причини недоліків у своїй роботі, у собі; бажання самовдосконалення.
Додаткові складові компетентності
1.    загальнокультурна компетентність
2.    копетентність у сфері особистісно-орієнтованої технології навчання
3.    компетентність у сфері інформаційних технолоргій
4.    валеологічна компетентність
5.    комунікативна компетентність
6.    ситуативна результативність педагога (через залучення учнів у навчальну ситуацію)
7.     рефлексивна компетентність (уміння критично оцінювати себе, свою роль, свої вчинки)
8.    діагностична компетентність
Компетентність загальнокультурна – це рівень освіченості, достатній для самоосвіти і самостійного розв’язання виникаючих при цьому пізнавальних проблем і визначення своєї позиції.
Управлінська компетентність – визначає обсяг компетенцій, коло повноважень у сфері управлінської діяльності.
Особиста компетентність – це готовність і здатність індивідуума пояснювати, продумувати й оцінювати потреби обмеження в сім’ї у професії і громадському житті, а також розвивати власні здібності.
5. Предмети шкільної акмеології
Предметом педагогічної акмеології  є професійна зрілість, професіоналізм вчителя, їх вдосконалення. Основне поняття акмеології – зрілість (досконалість), воно має дві суттєві характеристики

6. Професійні рівні за Є.В. Коротєєвою
4 основних професійних рівні
І. Пасивний – проявляється частіше за все в педагогів-початківців, які ще не володіють викладацькими уміннями та навичками, а також у людей, просто незацікавлених професією вчителя
ІІ. Ситуативний – відрізняється цікавими прийомами, знахідками, які використовуються стихійно, або час від часу. Вчителеві не вистачає стабільності, майстерності під час щоденної підготовки та при проведенні занять.
ІІІ. Активний – спостерігається, як правило, у вчителів зі стажем, але трапляється, що і молоді спеціалісти демонструють високий рівень професіоналізму за тими чи іншими критеріями. Уроки педагогів даного рівня та стилю відрізняються чіткістю вимог, стабільністю, що полегшує роботу учням. Саме тому й контрльні зрізи, проведенні цими вчителями, показують досить високий рівень знань школярів.
ІV. Творчий – характерний для педагогів з яскравою індивідуальністю, які мають особливі знахідки в технології навчання. Саме тому іноді важко дібрати параметри для аналізу подібних уроків.

7.  Самоосвіта та її передумови.

Чим більше ми розвиваємо й вдосконалюємо себе,
Чим повніше реалізуємо свої можливості,
Тим цікавішими ми стаємо для оточення,
Тим вагомішим є наш внесок у спільну діяльність
І спілкування з іншими людьми
                                               "Мистецтво життєтворчості особистості”
Самоосвіта – це оволодіння знаннями з ініціативи самої особистості щодо предметазнань, обсягу і джерел пізнання, установлення тривалості і часу проведення занять і вибір форм задоволення пізнавальних потреб та інтересів. Звичайно, визначне місце в самоосвіті посідає індивідуальна самостійна робота з різними джерелами інформації, але необхідними стають і колективні форми роботи:семінари, гуртки, консультації. Особливо резутативне поєднання індивідуальних занять зколективними формами роботи. Таким чином самоосвіта – це невід’ємна частина безперервної освіти, це активна пізнавальна діяльність, що протікає за особистою ініціативою людини у формі колективної й індивідупльної самостійної роботи з оволодіння знаннями та є додатковою до її основного заняття. Передумовами самоосвіти є:
–   досить високий рівень розвитку суспільства, тобто соціальний аспект
– усвідомлення необхідності постійного підвищення свого інтелектуального рівня й оволодіння уміннями самостійної роботи (особистісний аспект рівня й оволодіння)
–  створення умов для розвитку і задоволення пізнавальних потреб і інтересів.
Самоосвіта – освіта, яку отримують в процесі самостійної роботи без проходження систематичного курсу навчання в стаціонарному закладі. Крім того. Самоосвіта є невід’ємною частиною систематичного навчання в стаціонарних закладах, сприяє поглибленню, розширенню та більш міцному засвоєнню знань.
Щоб самоосвіта мала успіх, необхідно визначити рівень розвитку пізнавальної активності і самостійності і включати самоосвіту в навчальний процес. Складність полягає втому, що для повсякденного мислення видаються несумісними і навіть взаємовиключними ці два педагогічні явища, тому що істотною ознакою самоосвіти є ініціативна освітня діяльність, що організовується і керується самим учнем, а істотні ознаки навчання – сувора регламентація змісту освіти державними програмами і керівною роллю вчителя.
Самоосвіта припускає наявність у людини умінь самостійної пізнавальної діяльності, формування яких – одна із задач навчання.




Комментариев нет:

Отправить комментарий